Zajímavost pro rok 2015

Zpět na zajímavosti

RYCHLEBSKÉ CYKLOSTEZKY - VIDNAVSKÝ OKRUH (Mapa Vidnavského okruhu)

Pro letošní rok jsem velmi rád, že Vás mohu provést po nejkrásnějších místech kolem Vidnavy, které se konečně dočkaly důstojného značení a propojení. Jsou vhodné pro pěší i cyklisty v řádu několika kilometrů a rodinné účasti.

Turistický kout za radnicí
         Vidnavský okruh může začínat ze dvou bodů, bud z náměstí ve Vidnavě, kde za radnicí je oddechový a informační kout pro turisty i cyklisty nebo ze stávajícího trailu kolem Černého potoka za koupalištěm ve Velké Kraši pojedete od soutoku Černého potoka a Vidnávky podél ní po zelené turistické. Pokud začnete z Vidnavy, pojedete známou trasu kolem měštanských domů, renesančního zámečku a rychty s vodočty povodní na sv. Floriánovi. Dále směr koupaliště a na dohled mostu přes Vidnávku s posledními pozůstatky kolejí, po kterých vlečka dopravovala kaolin z dolu do továrny mezi roky 1921-1955.

Barokní domy u náměstíBarokní domy u náměstí

Renesanční fasádaRenesanční fasáda Vodočty povodní 1905,1997Vodočty povodní 1905,1997 VidnávkaVidnávka

Zde trasa pokračuje po bývalém tělese vlečky až k tunelu u Střelnice, kde je možný odpočinek a vydechnutí na hrázi retenční nádrže Vidnava. cestou výhledy vpravo na Rychlebské hory a vlevo panorama města. V případě jízdy od koupaliště, minete smutný pomník ze dřeva na pamět zbytečné smrti na čtyřkolce, která jistě všem připomene, jak lehce lze ztratit zdraví i blízké, projedeme kolem aleje dubů a jilmů a dorazíme k již zmiňovanému mostu a dále po značení k nádrži.   Cyklotrasa z Vidnavy na koupaliště

Začátek  vidnavského trailu od koupalištěZačátek  vidnavského trailu od koupaliště

Soutok Černého potoka a VidnávkySoutok Černého potoka a Vidnávky Zbytečná smrt na čtyřkolceZbytečná smrt na čtyřkolce Výstavka bludných balvanůVýstavka bludných balvanů

100 let stará vrba u stezky

Od ní se vydáváme cestou podél lesa, kde mineme památkově chráněnou stoletou vrbu bílou, symbol Vidnavy /weidenau vrba na nivě/, Zde je trail s možnou zkratkou do Vidnavy směr březový háj nebo lze pokračovat na další okruh, kde pohroužíme do stínu lesa. Dojedeme na rozcestí, vpravo je nástup na vidnavský trail lesem do kopce, vlevo lze pokračovat podél potoka k další lesní křižovatce s odbočením ke kaolinovému lomu /vřele doporučuji na zpáteční cestě/. Po kilometru klidnou cestou nebo paralelně adrenalinově po nových stezkách dorazíme k Latzlově kapli.   Koruna největšího smrku
Koruna největšího smrku

Vodní nádrž Vidnava

Rychlebské cyklostezky
Portál vjezdu kaolinové vlečky do dolu Portál vjezdu kaolinové vlečky do dolu

Vchod do kaple

Latzelova kaple se choulí pod největším smrkem na Vidnavsku a širém okolí starém min. 110 let, kdy byla kaple s hrobkou rodiny Latzelů 1904 postavena. Pod kaplí býval rybník a za hrazí je zanesený pramen. Dá se sem dostat od kaple vyšlapanou cestičkou po schodech dolů. Zde se v lese dostáváme na další dokonalé traily kroužící lesem.
    V hrobce je pohřben nejstarší syn Antona Latzela, průmyslníka jenž založil první vápenky a cukrovar na Jesenicku /1869-1871/. Anton II Latzel zde odpočívá se svou ženou Annou. Jejich syn Josef III Latzel, založil již zminovanou továrnu na výrobu šamotu, jenž fungovala až do roku 1990.

Po vstřebání atmosféry a zamyšlením nad pomíjivostí života se pěšky či na kole vracíme zpět k vrbě či odbočkou ke kaolinovému lomu. Kaolin má zklidnující účinky na kůži, v léčivé Smectě slouží ke snížení dráždivosti žaludku i střev, lze jej použít i jako plnivo při výrobě papíru a příměsi do žáruvzdorných cihel. Nyní slouží jako izolátor pro teplou, kaolínem zabarvenou vodu ideální pro romantické koupání v lomu. Pozor, hovada útočí, nezapomente na repelenty!   V létě krásné romantické koupání
V létě krásné romantické koupání
Kaolin stále k dispozici Kaolin stále k dispozici

350 let dubu u staré kaolinové jámy

Cyklostezka a vidnavský březový háj Cyklostezka a vidnavský březový háj
    Neoznačenou zkratkou na vyšším břehu na panelové cestě lze vystoupat lesem k 300 let starému dubu a pokochat se ohromným kmenem a korunou. Dále pak po okraji staré kaolinové jámy přes borovicový les stezkou dorazíme k březovému háji, kde na nás dýchne světlo, krásné travní úseky a celková pohoda. Bříza /listy/ se i v současnosti používají jako léčivá součást čistících, detoxikačních a urologických čajů. Novou cyklostezkou klesáme k hřišti TJ Vidnava, kde najdeme odpočinek i občerstvení.
    Alejí mohutných dubů projedeme na okraj Vidnavy a kolem zámečku se opět dostaneme zpět na výchozí bod na náměstí ve Vidnavě, na dohled naší lékárny. Vidnavské okruhy, stejně jako město samotné mají genia loci (z latiny „duch místa“), jedinečné kouzlo, které pokud hledáte, uvidíte. Poskytnou Vám relaxaci nejen fyzickou, ale při občasných zastaveních a zamyšleních i odpočinek duševní.

Krásné duby na dojezdu - výjezdu Pohled na náměstí
Krásné duby na dojezdu - výjezdu Pohled na náměstí ve Vidnavě

Mnoho celkových sil, štěstí a maximum pohody přeje svým návštěvníkům vidnavský lékárník Dr.Vít Starý.